Boekhouder, wat zijn de werkzaamheden?

Gepubliceerd door RosannevdVecht op

Een boekhouder is misschien wel een woord waar je wel eens wat van gehoord hebt. Het is een persoon die de boekhouding van één of meerdere bedrijven of organisaties bijhoudt. Hij of zij is een professional die veel afweet van een bepaald vak. Een boekhouder binnen een groot bedrijf werkt vaak onder een financieel manager of een controller. Maar wat zijn de werkzaamheden van deze persoon en waar voert hij deze werkzaamheden uit?

Een boekhouder wordt vaak geassocieerd met een accountant. Echter zijn deze beroepen wel degelijk verschillend van elkaar. Een accountant mag zich bijvoorbeeld aangesproken voelen tot het afgeven van een verklaring en is dus niet verplicht om zich te beperken tot samengestelde werkzaamheden. Een accountant moet verder, bij controles, eventuele verklaringen afleggen. Bij een boekhouder is dit niet het geval. Deze persoon mag dit zelfs niet eens doen.

Boekhouden

De administratie van een bedrijf

De administratie van bedrijven wordt vaak gedaan door enkel één persoon. Hierbij gaat het voornamelijk om bedrijven die middelgroot zijn tot groot. Bij kleine bedrijven wordt het vaak gedaan door de bedrijfsleider of manager. Maar bij grotere bedrijven, of organisaties, worden de taken, werkzaamheden en verantwoordelijkheden overgedragen aan simpelweg één persoon. Dit kunnen er ook twee zijn. Dit ligt een beetje aan de grootte van het bedrijf en het volume administratie. De persoon is dan ook volledig verantwoordelijk voor de hele boekhouding. Hele grote bedrijven, bedrijven nog groter dan gemiddeld groot, beschikken vaak over een administratieafdeling. Deze afdeling wordt vaak een interne accountantsdienst genoemd.

 

De werkzaamheden en de opleiding hiervoor

De werkzaamheden die boekhouders zoals verrichten zijn werkzaamheden die verantwoordelijkheid met zich meenemen secuur werk vereisen. De werkzaamheden die ze verrichten zijn boeken en verwerken van alle gegevens, debiteurenbeheer en crediteurenbetalingen, maar daarnaast ook rapportages en de meeste belastingaangiftes. De werkzaamheden verschillen echter wel per bedrijf. De opleiding die zoal afgerond moet worden voor het goed kunnen uitvoeren werkzaamheden is een mbo niveau vier diploma (administrateur) of een hbo diploma (bachelor). Verder kun je ook andere diploma’s halen zoals een praktijkdiploma boekhouden of een moderne administratie.

 

Boekhouding 

Boekhouding is een vak dat geleerd moet worden en dat niet zomaar door iedereen uitgevoerd kan worden. Het vereist een bepaald volume kennis en ervaring. Kennis vooral om de werkzaamheden te kunnen verrichten en ervaring om de werkzaamheden goed, secuur en snel uit te kunnen voeren. Verder ligt dit per persoon ook anders. Ook ligt het aan het bedrijf en de desbetreffende werkzaamheden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *